duminică, noiembrie 22

.

de ce, mă întreb absolut retoric, toți oamenii de bună calitate pe care-i cunosc aleg invariabil bunăvoința în detrimentul adevărului? de ce preferă să te-ncălzească cu o vorbă liniștitoare în loc să spună pe față un adevăr care știu sigur că o să te doară?
să fie clar, eu nu vreau să mi se spună că sunt proastă. asta știu deja. și pe mine mă și doare propria prostie, motiv pentru care nu pot să iau decizii pe care ar trebui să le fi tranșat de multă vreme, decât după chinuitoare și prostesc de lungi procese de conștiință. hai, frățioare, să fim cinstiți! doar am știut de mult că nu poți să schimbi o stare de fapt doar pentru că nu vrei să accepți evidența.
Evidența? aici e problema. nimic nu e evident pentru oamenii care vor cu încăpățânare să fie buni. orice pare a fi posibil. dacă mai are și cultură, și ceva iscusință dialectică, te-ai fript. Nimic nu stă în calea afecțiunii celor din jur după ce au hotărât că există cu siguranță un fel în care să te facă fericit. treaba asta cu fericirea e o capcană în care cădem cu toții, ba chiar ne și zvârcolim prin ea, așa ca unchiul Gili care a alunecat pe o balegă, la Podul Dâmboviței, după care a agravat teribil situația încercând să iasă din ea. Fericirea nu e un bun pentru care muncești responsabil și-l capeți la salariu, ci te lovește cam când nu te-aștepți, ca dragostea.
Păi e cinstit așa? Nu e. Și ? Suntem buni pentru că ni se dă satisfacția admirației și respectului oamenilor pe care-i iubim, sau pentru că nu putem trăi altfel? Întrebarea nu ți-o pui decât atunci când trebuie să renunți la unul din motive, adică faci ce trebuie, ce știi că e adevărat, riscând să fi urât și detestat de cei la care ții, sau te sacrifici afecțiunii lor?
răspunsul este da. nu contează pentru care din ele, atâta timp cât poți să trăiești cu el și să fii consecvent. numai că doare ca o schilodeală, în oricare din cazuri.
Și atunci mă bălăcesc mai departe în dilemă, o uit uneori, sau o dau la o parte, sau mi se pare că n-are importanță, așteptând să mă lovească un trăznet din afară care să declanșeze o reacție în lanț. Dar trăznetul nu vine de nicăieri pentru că, nu-i așa, toți cei care ar trebui să trăznească sunt buni, mult mai buni ca mine.
Of, nici n-ar fi trebuit să scriu postul ăsta. Dar acum l-am scris și nu pot să-l uit.

2 comentarii:

  1. Pai, daca tot l-ai scris... sa ma aflu si eu in treaba cu ceva randuri.
    Eu cred ca as prefera sa mi se spuna adevarul... Cred! Depinde si de cine ti-o zice, si de ce anume ti se zice, si de cum ti se zice, si de cat de mult vrei sa ti se zica (la o adica pot sa judec daca iau in seama sau nu 'adevarul' zis, poate difera sistemele de referinta si atunci decat un adevar mai putin adevarat, mai bine o bunavointa fara alte pretentii).
    Mie 'bunavointa' nu-mi suna prea bine la polul opus adevarului. Bunavointa ai la o coada cand ala din spate te calca pe glezna isi cere scuze, dar o mai face o data, iar tu zambesti... cu oarecare intelegere, cu oarecare bunavointa (ma rog, poti sa te si intorci sa-l injuri a doua oara...si sa-i spui adevarul daca nu esti binevoitor). Binevoitori am fi putut fi si noi cu un anumit prieten la primul lui sprit in grup. N-am fost, insa!
    Eu cred ca oamenii nu ar trebui sa urmareasac sa fie buni! Asta vine mai dinauntru (sau ar trebui). Si cam tot de acolo ar trebui sa vina si judecata (constructiva) de a alege intre bunavointa si adevar.
    Fericirea te loveste, e adevarat, dar nu stiu daca ti-o aduce neaparat cineva. Cred ca ti-o aduce modul in care percepi ce se intampla in jurul tau. Deci daca cineva ar dori cu tot dinadinsul sa te faca fericit (ocolind adevarul) poate esua lamentabil (si probabil o va face).
    Uneori avem nevoie de adevar, uneori de bunavointa! Uneori nu avem nevoi de nimic!
    (...hai ca am batut campii suficient. Te pup si ma duc sa calc.)

    RăspundețiȘtergere
  2. asta zic și eu, draga mea, doar că substratul este cumva ocolit și rușinos: și eu fac la fel. nu pot să spun nimănui ”nu mă faci fericită” - la urma urmei, o fi adevărat ? iete dilema...

    RăspundețiȘtergere